Как да тичаме правилно и лесно

Публикувано от administrator 27/05/2019 0 Коментари

 

В тази статия ще обърнем малко внимание на всички, които са начинаещи в тичането и на онези, които често казват "аз не мога да бягам".

 

Човешкото тяло е пригодено както за ходене, така и за тичане и едва ли има някой който "не може да бяга", освен ако за това няма здравословна причина.

 

Желание и мотив

Както всяко нещо в живота и тук на първо място е желанието и мотивацията. Преди да започнеш, убеди себе си, че искаш да тичаш. Не мисли за стотиците други спортове, които можеш да практикуваш- те само ще объркат представата ти и ще те демотивират. Определи своите мотиви и мисли за тях като си представяш крайния резултат. Представяй си, че отслабваш, представяй си, че болката в гърба заради дългото стоене на бюрото я няма, представяй си как прекарваш време само за себе си, как си в парка и усещаш приятното време навън или друг мотив по твой избор.

 

Подходящо време и място

Дали ще избереш да тичаш сутрин рано преди работа или привечер след натоварения ден зависи изцяло от теб. Имай предвди, че всеки организъм реагира различно на физическото натоварване и ще се чувства по различен начин в зависимост от времето на тренировката. Избери време, в което никой няма да те притеснява с телефонни обаждания или мястото, което си избрал за тичане е по- малко натоварено.

Подходящи места за тичане могат да бъдат освен специализираните алеи за тичане, така и близкото игрище, училищния двор, тихите улици или всички улички в малките градове. Избери място, което е близко и удобно, за да не търсиш излишни оправдания и да пропускаш тренировка.

 

Подходяща екипировка

Много хора подценяват подходящата екипировка, а понякога самата тя е причина за неуспеха в спортуването.

Вярно е, че човек може да тича с обикновени текстилни кецове или със специални маратонки за тичане и все пак никой професионалист не бяга с гумена подметка и това не е случайно. Колкото по- качествени са твоите обувки за бягане, толкова по- малко ще е натоварването в ходилата и прасците. Избери си маратонки с дишаща текстилна структура, за предпочитане е подметка от EVA пяна.

Дрехите трябва да са леки, удобни, да не се свличат при бягане или да се налага постоянното им наместване, завързване и т.н. За жените бюстие, спортен клин и лека дишаща тениска е перфектният вариант, докато мъжете имат избор между клин или шорти и отново подходяща горна дреха. 

Не се обличай твърде много! Изпотяването по време на тичане не гори директно мазнини, а само вода, с която губим и полезни вещества и минерали от организма си.

Не вземай излишни дрехи с теб- едва ли ще има къде да ги оставиш, когато решиш, че ти е топло, а дори и вързан на кръста, суитшърта тежи излишно.

Малка чантичка за ръка, в която да държиш телефон и ключове винаги е добра идея. Към телефона може да сложите и слушалки, чрез които да слушаш мотивираща енергична музика, особено ако не тичаш сред оркестър от горски птички.

Добра идея е и инсталиране на приложение за мерене на време и разстояние, с помощта на което няма да се налага да засичаш часовника или брой обиколки.

Снабди се със своята екипировка преди да започнеш- така ще елиминираш още едно опрвадание за да не започнеш.

 

Сам или с компания

Това е въпрос на личен избор. Много хора (предимно жени) споделят, че се срамуват да тичат сами и търсят компания, особено за началото на тяхната "спортна кариера". Не се срамувай. Имай предвид, че повечето хора, които вече виждаш да тичат, вероятно също са започнали с такива чувства и вероятно са се отказвали и предавали поне веднъж, а останалите, които са само минувачи, вероятно ти се възхищават за ентусиазма или завиждат, че на тях нещо не им достига за да започнат.

Ето и някои предимства на тичането сам:

- Когато си сам можеш да спазваш собствено темпо без да се съобразяваш с когото и да било- от "свински тръс" до спринт- ти избираш според моментното си настроение и състояние.

- Тичайки сам не се налага да говориш, а повярвай да говориш и да дишаш правилно при тичане си е доста трудна задача.

- Можеш да слушаш музика.

- Ако компанията ти се откаже от тичането след няколко тренировки, ще ти бъде трудно да продължиш сам/сама.

 

Техника за успешно бягане

С хъс, на точното място с подходящи дрехи и обувки, лека загрявка и започваме.

Тялото трябва да е стегнато и леко приведено напред в горната част. По този начин гравитацията ще работи за теб и торса ще "тегли" краката.

Присвий лактите на нивото на хълбоците, а дланите вдигни на нивото на гърдите. Ръцете не бива да са отпуснати, а стегнати и да осигуряват необходимия баланс и синхрон при движение. Тялото е една цяла машина и отделните му части, работейки заедно, осигуряват максимална ефективност.

 

 

Дишането! Изключително важен фактор за продължително бягане. Никога не забравяй да дишаш правилно. Ако притока на кислород в дробовете намалее, ще се почустваш изморен още на следващата крачка. Дишането трябва да е на следния принцип: на всеки две крачки  вдишване, на всеки две крачки издишване.

Не говори по време на бягане- това ще наруши ритъма на бягане и ще те измори допълнително. Ще забележиш, че ако се разсееш с някоя мисъл и развашиш ритмичното дишане, също ще усетиш умора по- бързо.

Избирай темпото и го сменяй, в зависимост от твоите възможности. Особено в началото ще имаш нужда от настройка. Започни съвсем бавно. Ако почувтсваш безсилие намали максимално темпото или повърви. После започни отново. Първите няколко пъти със сигурност ще е трудно и въпреки това, че почувстваш удовлетворение накй- малкото заради това, че си отишъл да тичаш. :)

 

Цели

Поставяй си малки цели и се стреми да ги постигнеш. Първите няколко тренировки биха могли да са в рамките на 5-10 минути или 1 обиколка на игрището. В последствие си постави цел да бяхаш 15 минути бавно тичане, без да ходиш или да направиш общо 20 минути тренировка.

 

След тренировка

Удовлетворението, че си "победил себе си" отивайки да тренираш е незаменимо.

Самото тичане, както и всеки друг спорт водят до отделяне на букет от "щастливи" хормони, които ще те накарат да се чувстваш много добре. В дългосрочен плат бягането ще подобри здравето ти, настроението ти и ще те зареди с енергия.

Мисли за това всеки път преди да се разколебаеш- мисли защо да тичаш и колко добре се чувстваш след това.

 

Успех!

 

OutletOnline.bg Ви желае приятно пазаруване.